Multiple arbitrage: slimme strategie of powerpoint-fictie?
Een basis component om waarde te creëren voor investeerders in een buy-and-build platform is multiple arbitrage. Je koopt een paar mooie MSP’s tegen een relatief lage multiple, voegt ze samen in een groep met een hogere multiple en voilà: waardecreatie!
𝘛𝘦𝘯𝘮𝘪𝘯𝘴𝘵𝘦… 𝘰𝘱 𝘱𝘢𝘱𝘪𝘦𝘳.
𝐃𝐞 𝐫𝐞𝐚𝐥𝐢𝐭𝐞𝐢𝐭
Duurzame waarde ontstaat niet zozeer door de overnames, maar door wat je er mee doet. Relevanter zijn voor klanten, het smeden van gedeelde kernwaarden, het verhogen van innovatiekracht en betere operationele executie. En juist in al die belangrijke zaken schuurt het regelmatig aan alle kanten.
Ik zie het vaak genoeg gebeuren: klanten krijgen juist minder aandacht, medewerkers verliezen hun binding en motivatie, management verdrinkt zich in integratievraagstukken of bijt zich stuk op de cultuurverschillen. Innovatie verdwijnt naar de achtergrond en de synergie die ooit zo overtuigend gepresenteerd werd, blijft steken in spreadsheets. Buy-and-build wordt dan vooral buy — en weinig build.
𝐌𝐜𝐊𝐢𝐧𝐬𝐞𝐲 verwoordt het scherp: “A deeper focus on revenue growth and margin expansion will be needed now more than ever.” [𝘎𝘭𝘰𝘣𝘢𝘭 𝘱𝘳𝘪𝘷𝘢𝘵𝘦 𝘮𝘢𝘳𝘬𝘦𝘵𝘴 𝘳𝘦𝘷𝘪𝘦𝘸 2024]
𝐁𝐚𝐢𝐧 & 𝐂𝐨𝐦𝐩𝐚𝐧𝐲 zegt het nog directer: “Making these deals work at exit is going to require doubling down on organic value creation.” [𝘎𝘭𝘰𝘣𝘢𝘭 𝘗𝘳𝘪𝘷𝘢𝘵𝘦 𝘌𝘲𝘶𝘪𝘵𝘺 𝘙𝘦𝘱𝘰𝘳𝘵 2024]
De hefboom zit dus niet zozeer in de deal zelf, maar in de kwaliteit van de build die volgt. Multiple arbitrage als verdienmodel is dus absoluut geen 𝘸𝘢𝘭𝘬 𝘪𝘯 𝘵𝘩𝘦 𝘱𝘢𝘳𝘬!
𝐒𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬𝐟𝐚𝐜𝐭𝐨𝐫𝐞𝐧
Het is zeker niet overal kommer en kwel. Er zijn genoeg voorbeelden van succesvol uitgevoerde strategieën. Aan de markt ligt het niet, die groeit gestaag en voldoet aan belangrijke voorwaarden voor consolidatie, schaalvergroting en een hogere efficiency. Echt succes blijkt echter vaak pas op de langere termijn. Kijk dus goed naar de performance van de afgelopen jaren, is er een duidelijke stijging in klant- en medewerker-tevredenheid? Is er een gestage groei in marktaandeel en bijdrage per klant? Is er voldoende tijd en budget voor de benodigde transformatie en integratie? Moet je wel integreren? Of heeft een federatief model juist de voorkeur?
Zo zijn er veel meer relevante vragen die helpen te bepalen of men op de juiste koers zit en of een platform zich duurzaam positief kan onderscheiden in de markt. Maar het helpt je als MSP ook om te bepalen waar jij wil staan in de nog steeds turbulente markt van overnames en consolidatie.